شرکت چینی Loongson کارت گرافیک بومی با کارایی مشابه Radeon RX 550 عرضه می‌کند

شرکت چینی Loongson کارت گرافیک بومی با کارایی مشابه Radeon RX 550 عرضه می‌کند

تحریم‌های آمریکا علیه چین و عدم دسترسی آسان به فناوری‌های پیشرفته غربی موجب کند شدن پیشرفت فناوری این کشور شده است. با این حال هنوز چینی‌ها در تلاش برای تولید تراشه‌های مختلف هستند و تاکنون شرکت‌هایی چون Biren ،Innosilicon ،Jingjia Micro و Moore Threads پردازنده گرافیکی بومی طراحی کرده‌اند. حالا می دانیم Loongson هم کارت گرافیک می‌سازد.

خیز شرکت Loongson برای ساخت گرافیک

مؤسس Loongson، آقای Hu Weiwu، اعلام کرده کارت گرافیک 9A1000 این سازنده چینی قادر به ارائه کارایی مشابه Radeon RX 550 است که یک کارت گرافیک رده معمولی مربوط به 6 سال پیش است. این کارت قدرت محاسباتی تک رقم اعشار نزدیک به 1.2 ترافلاپ داشت و به نظر می‌رسد 9A1000 نیز به دنبال ارائه کارایی مشابه باشد.

جالب اینکه آقای Hu Weiwu تاکید کرده گرافیک چینی 9A1000 از محاسبات علمی و شتاب بخشی به محاسبات هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌بایست دارای چیزی شبیه به هسته‌های Tensor باشد.

FRHCpkeoeMRbWd3QWzotkP-970-80.png
یک کارت Radeon RX 550

با توجه به این واقعیت که چینی‌ها به سازندگان بزرگ تراشه چون TSMC دسترسی ندارند، می‌بایست پردازنده گرافیکی 9A1000 توسط شرکت چینی SMIC تولید شود.

مطمئناً چینی‌ها فعلاً به دنبال ساخت کارت گرافیک قابل مقایسه با RTX 4090 نیستند و دستیابی به کارایی مشابه Radeon RX 550 را می‌توان نشان دهنده حرکت چینی‌ها در مسیر درست دانست. می دانیم چین به شدت در تلاش برای کاهش وابستگی به فناوری‌ها و تراشه‌های غربی است و حکومت این کشور از سازندگان چینی حمایت می‌کند.

همین اخیراً چین به یک شرکت این کشور برای تولید تراشه حافظه DRAM نزدیک به 5.4 میلیارد دلار کمک مالی کرده است. هرچند این هزینه برای برای تولید انبوه تراشه‌های DRAM کافی نیست، اما به وضوح نشان می‌دهد حکومت چین به طور کاملاً جدی به دنبال کاهش وابستگی به فناوری‌های غربی است.

پیش از این نیز شرکت Moore Threads کارت گرافیک MTT S80 PCIe 5.0 را عرضه کرده بود که در ابتدا عملکرد آن در بازی‌ها ضعیف‌تر از GT 1030 انویدیا بود، اما به لطف درایور جدید، حالا کارایی آن به GTX 1650 نزدیک‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *