چینی‌ها از سریع‌ترین ابررایانه خود با نام Tianhe Xingyi رونمایی کردند - فناوران نسل برتر رایانه (کامپیوتر فیض)

چینی‌ها از سریع‌ترین ابررایانه خود با نام Tianhe Xingyi رونمایی کردند

مرکز ملی ابرکامپیوتر (NSC) چین در یک رویداد خبری از به سراغ رونمایی از جدیدترین ابررایانه خود با نام Tianhe Xingyi خبر داده است. البته مشخصات کامل این ابررایانه اعلام نشده اما چینی‌ها مدعی‌اند که Tianhe Xingyi نسبت به ابرکامپیوتر قدرتمند Tianhe-2 توان بیشتری دارد.

Tianhe Xingyi؛ اولین ابررایانه تمام چینی!

Tianhe Xingyi؛ اولین ابررایانه تمام چینی!

ظاهراً ابررایانه Tianhe Xingyi بر پایه معماری چینی‌ها توسعه داده شده و بر اساس اعلام interestingengineering قابلیت‌های این ابررایانه در زمینه‌هایی مانند توان محاسباتی و کارایی شبکه و عملکرد برنامه از Tianhe-2 بسیار بهتر است.

البته اگر این ادعا صحت داشته باشد، Tianhe Xingyi در میان ده ابررایانه برتر جهان قرار می‌گیرد که بدون نیاز به کمک آمریکایی‌ها ساخته شده است. ابررایانه Tianhe-2 برای سه سال در صدر جدول بهترین‌ها قرار داشت تا اینکه با تحریم دولت آمریکا کم کم جایگاه خود را از دست داد، اما همچنان در بین 10 ابررایانه برتر جهان قرار دارد.

مسابقه تسلیحاتی ساخت ابرکامپیوترها در مقیاس اگزا یا Exascale همه را وادار می‌کند که منابع خود را برای رسیدن به رتبه اول در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند. چین به عنوان یک ابر قدرت، اخیراً برنامه توسعه ابرکامپیوترهای قدرتمند را در دستور کار خود قرار داده تا در این زمینه نیز از رقبای اصلی خود عقب نماند.

پیش از این اعلام شده بود که چین به دنبال رونمایی از اولین ابر کامپیوتر در مقیاس اگزا خودش است. ظاهراً قرار است این ابررایانه از نسل Sunway جایگزین Sunway TaihuLight شود که به 40 میلیون هسته و ۵ اگزافلاپس توان پردازشی همراه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *