کامپیوتر گیمینگ : ابزار حیاتی یا شیشه عمر هر گیمر - فناوران نسل برتر رایانه (کامپیوتر فیض)

کامپیوتر گیمینگ : ابزار حیاتی یا شیشه عمر هر گیمر

کامپیوتر گیمینگ

در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های حوزه علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی، تحولی شگرف در صنعت تولید بازی‌های کامپیوتری و یا به اصطلاح صنعت گیمینگ ایجاد شده است. برای اجرای مناسب چنین بازی‌های نوینی و بهره‌مندی از تمامی جلوه‌های صوتی و تصویری آن،  به یک کامپیوتر حرفه‌ای و یا به عبارت دیگر به یک کامپیوتر گیمینگ و یا یک لپ‌تاپ‌ گیمینگ نیاز است.

این موضوع به قدری حائز اهمیت است که در اختیار داشتن چنین سیتمی، به یکی از دل‌مشغولی‌های گیمرها بدل گشته است. کامپیوتر گیمینگ معمولا نسبت به کنسول‌های بازی دارای مزایای بیشتری هستند و توانسته‌اند در بین گیمرها محبوبیت زیادی کسب کنند. کامپیوتر گیمینگ یک کامپیوتر قدرتمند است که تجربه صوتی و بصری فراتر از دیگر کنسول‌های بازی را برای گیمرها به ارمغان ‌آورده و با کامپیوتر شخصی کاملا متفاوت است. کامپیوتر برای اجرای بازی باید به حدی توانمند باشد که بتواند نیازهای یک گیمر را به صورت قابل قبولی مرتفع سازد.

چگونه یک کامپیوتر گیمینگ تهیه کنیم؟

برای انتخاب یک سیستم مناسب برای بازی باید به قطعات و اجزای آن دقت شود. یک کامپیوتر حرفه‌ای که به طور معمول برای اجرای بازی‌های سنگین استفاده می‌شود از اجزایی مانند مادربرد، پردازنده ، کارت گرافیک، حافظه موقت، هارد دیسک، هارد SSD، درایو نوری، سیستم خنک کننده و پاور برخوردار است. اما باید توجه داشت هر یک قطعات سازنده سیستم‌های ویژه بازی از نظر کیفیت با اجزای کامپیوتر معمولی کاملا متفاوت بوده و از ویژگی‌های متمایز کننده‌ای برخوردار هستند. در زیر مهمترین قطعاتی که در انتخاب سیستم مناسب دخیل هستند، شرح داده می‌شوند:

  • مادربرد

یکی از حیاتی‌ترین و مهمترین اجزای سخت افزاری مادربرد است. اهمیت این قطعه از آنجا ناشی می‌شود که قدرت و توان کامپیوتر و کارکرد مناسب و هماهنگ قطعات به کار گرفته شده در ساخت کامپیوتر گیمینگ، به مادربرد آن وابسته است. طراحی و تولید مادربرد از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و متوازن با افزایش نیازهای گیمرها به یک کامپیوتر حرفه‌ای، مادربردهایی با قدرت بالاتر و امکانات بیشتر، به بازار عرضه می‌شوند. از بهترین برندهای مادربرد موجود در بازار می‌توان از برندهایی مانند Asus، Gigabyte ، MSI، ASROCK، EVGA نام برد.

  • پردازنده

پردازنده‌های به کار رفته در ساخت کامپیوتر گیمینگ، باید توان پردازشی لازم برای اجرای انواع بازی‌ها و ارائه کاربرپسند جلوه‌های صوتی و تصویری را به همراه مصرف انرژی پایین، داشته باشد. علاوه بر این، پردازنده‌های مناسب برای گیمینگ، از GPU داخلی قدرتمند و قابلیت اورکلاک نیز برخوردار هستند.

  • کارت‌گرافیک

کارت‌گرافیکی که در یک کامپیوتر حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود، می‌بایست از میان با کیفیت‌ترین کارت‌های گرافیک در دسترس انتخاب شود. در چنین کارت‌گرافیکی مواردی همچون پهنای باند حافظه، تعداد GPU، مقدار حافظه موقت داخلی کارت‌گرافیک، سرعت پردازش، تعداد و نوع خروجی‌های کارت، سیستم خنک کننده مناسب، امکان سری شدن با دیگر کارت‌های‌گرافیک موجود در کامپیوتر باید مورد توجه قرار گیرند. ارائه تصاویر خروجی با رزولوشن بالا و سازگار با انواع مانیتورها و با حداقل مصرف انرژی از دیگر ویژگی‌های کارت‌گرافیکی صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.

  • هارد دیسک و SSD

برای اجرای سیستم عامل و بازی مورد نظر گیمر بر روی یک کامپیوتر حرفه‌ای، به یک فضای ذخیره‌سازی احتیاج است. حجم ذخیره‌سازی و سرعت دسترسی به اطلاعات ذخیره شده، دو ویژگی مهمی هستند که در انتخاب فضای ذخیره‌سازی اهمیت به‌سزایی دارند. در حال حاضر، هر بازی با گرافیک سنگین که در پنج سال گذشته انتشار یافته است باید با استفاده SSD اجرا شوند. یک هارد دیسک با ظرفیت بالا و چرخش 7200 دور در دقیقه، برای بازی های قدیمی تر، ذخیره و اجرای فیلم‌ها و اسناد، کفایت خواهد کرد. به همین ترتیب، اجرای ویندوز 10 در SSD، عملکرد بهتری را نشان داده است.

  • حافظه موقت (رم)

سرعت حافظه رم (یا فرکانس / مگاهرتز) مسئله‌ای چالش‌برانگیز در انتخاب کامپیوتر گیمینگ است. این سرعت در ارائه جلوه‌های تصویری دیدنی‌تری در فرایند گیمینگ، نقش مهمی دارد.  برای بازی های میان رده، حداقل به رم 8 گیگابایتی نیاز است. برای اجرای بسیاری از بازی‌های جدید، وجود رم 10 تا 12 گیگابایتی، از حداقل ملزومات است. پیشنهاد می‌شود با استفاده از  یک رم 16 گیگابایتی در کامپیوتر خود، عملکردی مطمئن را در گیمینگ تجربه کنید.

این روزها داخل کیس به واسطه نورپردازی RGB استفاده شده در ساخت و تولید رم‌ها، بسیار زیبا، درخشان شده و حس حرفه‌ای بودن را به راحتی به گیمر منتقل می‌کنند.

لپ‌تاپ گیمینگ
نمونه یک لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ گیمینگ و امکان بازی در هر کجا و هر زمان

برای افرادی که علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای هستند، و می‌خواهند در هر شرایط مکانی و زمانی به بازی بپردازند، لپ‌تاپ‌ گیمینگ از گزینه‌های مطرح و در دسترس است. این لپ‌تاپ‌‌ها برای اینکه بتوانند بازی‌ها را با کیفیت و سرعت بالاتری به اجرا درآورند، از سخت‌افزارهایی قدرتمندتر و با کیفیت‌ بالاتری، برخوردار هستند. این موضوع شامل گرافیک و پردازنده قوی، حافظه بیشتر، کیفیت صدا و تصویر بهتر می‌شود.

همچنین وجود سیستم خنک‌کننده‌ بسیار پر قدرت در لپ‌تاپ‌، و قطعات مختلف را از آسیب دیدن حرارتی، محافظت می‌کند. بازی‌های رایانه‌ای مصرف باتری بالایی دارند و در ساخت لپ‌تاپ گیمینگ به این مورد نیز توجه شده و باطری‌های با توان بالاتر از لپ‌تاپ‌‌های معمولی در آنها تعبیه شده است. چنین لپ‌تاپ‌هایی‌ برای امروز ساخته نمی‌شود بلکه برای بازی‌های پیشرفته‌تر بعد از خود ساخته شده‌ است.

به همین دلیل دیرتر از لپ‌تاپ‌‌های معمولی از رده خارج می‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها بازی‌ها و برنامه‌های جدید و سنگینی که پس از خودشان به بازار می‌آیند را به راحتی اجرا کنند.

کدام را انتخاب کنیم: کامپیوتر گیمینگ یا لپ‌تاپ گیمینگ

کامپیوتر گیمینگ سریع تر از لپ‌تاپ‌ گیمینگ است. هر دو کامپیوتر حرفه‌ای هستند و توان پردازشگری تقریبا مشابهی را عرضه می‌کنند اما کامپیوتر با استفاده از کارت‌گرافیک قدرتمندتر، از امتیاز گرافیکی و بازدهی بسیار بهتری بهره می‌برد. علاوه بر این، برای تهیه یک لپ‌تاپ‌ بیشتر از خرید یک کامپیوتر هزینه پرداخت می‌شود.

در کامپیوتر قطعات قابل ارتقا هستند؛ اما ارتقای لپ‌تاپ‌، گزینه قابل بحثی نیست. به هرحال اگر بحث بازی در هر زمان و هر مکان برای گیمر مطرح باشد، لپ‌تاپ‌ گزینه‌ای مناسب است. در غیر این صورت کامپیوتر بهترین گزینه محسوب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *